kraag

Het Palet
Het Palet

Project begon in 1992 met een molensteenkraag.

De eerste kraag schilderde ik wit op een zwart vlak (naast een portret van mijn dochtertje, toen een baby van een paar maanden oud).

De kraag intrigeerde me en ik begon te kijken naar schilderijen met kragen. Ik schilderde kragen, niet met de ambitie meesterwerken te maken maar als onderzoek naar verfgebruik. Daarnaast was het een onderzoek naar onderwerpen (o.a. portret, landschap) binnen één vorm-principe. Wat me interesseert in het schilderen van de  zeventiende eeuw is de afwezigheid van de contour.

De serie “Corona”-schilderijen in 2020 is daar een voortzetting van.

Uit “Le pli” , Deleuze, 1988:

In de typische mode van de barok zijn zo veel plooien ingewerkt, dat het lijkt alsof het hoofd van de drager ervan, net als dat van een zwemmer, aan het oppervlak van de klotsende golven dobbert. Wanneer zij vervolgens worden weergeven op een schilderij, zijn deze plooien niet alleen prominent aanwezig, ook lijkt het alsof zij niet in de eerste plaats door het lichaam maar door de Elementen, welke de ruimte volledig lijken te verzadigen, gedragen worden.

Protective UFOs
Zonder Titel
Malevitsj
Saint Popart
Zeegezicht
Jusus was my friend
Krachtveld
Liefdesmachine